Los Angeles je poznat po fantastičnom raznolikom spektru arhitektonskih stilova. Svaka ulica može ponuditi sve od ranča do viktorijanske kućice, od mediteranske revivale kuće do Craftsman obiteljskih domova. No, ono što sam želio vidjeti tijekom nedavnog posjeta bila su legendarna mid-century modern kuća u gradu, osobito ikonične Case Study kuće građene između 1945. i 1966. godine. Obasjan i nagnan od LA vozača koji nisu navikli na britanski pristojan način, kretanjem kroz Sunset Boulevard, nisam mogao razumjeti kako bih mogao naići na prozračne, modernističke kuće o kojima sam toliko čuo. No, skrenete li s glavne ulice, brzo ćete se naći na uspinjanju kroz ulice ispunjene mirisima jasmina i eukaliptusa, u Hollywood Hillsu, gdje se nalaze neke od najvažnijih mid-century modern kuća u Americi.
Program Case Study kuća predstavlja jedno od najikoničnijih arhitektonskih poduhvata sredine 20. stoljeća. Pokrenut od strane urednika časopisa Arts & Architecture, Johna Entenze, 1945. godine, cilj programa bio je odgovoriti na postratnu stambenu ekspanziju u Sjedinjenim Američkim Državama uzrokovanu povratkom milijuna vojnika, stvarajući pristupačne i učinkovite model kuće. Ove eksperimentalne kuće dizajnirali su neki od najnaprednijih arhitekata tog doba, uključujući Richarda Neutru, Charlesa i Ray Eames, i Pierre Koenig.
Vizija iza Programa Case Study kuća bila je ambiciozna: stvoriti moderne domove koji bi se mogli lako replicirati za američku srednju klasu. Program je naglašavao upotrebu novih materijala i tehnika razvijenih tijekom rata, koji su obećavali učinkovitost i isplativost. Kuće su trebale biti inovativne, fleksibilne i odražavati suvremene stilove života.
S 36 prototipnih dizajna, Program Case Study kuća imao je za cilj smjestiti tisuće Amerikanaca u moderne, funkcionalne domove. Prefabricirana priroda kuća (što znači da su uglavnom ili djelomično građene prije nego što su prevezene na gradilište – poput flat-pack kuća) trebala je pojednostaviti proces gradnje i učiniti ga pristupačnim.
Program je bio uspješan u definiranju kalifornijskog arhitektonskog jezika i mid-century dizajna globalno, s arhitektama koji još uvijek koriste prototipske planove za izradu reprodukcija Case Study kuća. No, implementacija programa nije bila vrlo učinkovita, i samo je oko 24 od 36 prototipova izgrađeno – 20 u LA-u, plus jedan u Sjevernoj Kaliforniji, stambeni kompleks u Phoenixu i jedan blizu San Diega. Čelične konstrukcije obiteljskih kuća, koje su bile u velikoj potražnji nakon rata, pokazale su se manje popularnima nego što se predviđalo, a model kuće s drvenom konstrukcijom nastavio je biti norma za developere. Visoka inflacija i niska ponuda također su značili da su kuće brzo postale nedostižne za mase – upravo za tržište za koje je shema bila namijenjena. Danas su kuće smatrane iznimnim dijelovima povijesti i (ironija) se prodaju za milijune.
Kao i kod mnogih arhitektonskih fenomena, ono što je započelo kao praktično rješenje sada je slavljen i upamćen kao simbol povijesnog razdoblja. Kuće su također, kako sam otkrio tijekom mog klizanja kroz brda, prekrasne i impresivne same po sebi.
Glavna razlika između Case Study kuća i dizajna koji su im prethodili bila je otvoreni plan. Nakon razdoblja društvenih promjena i emancipacije, obitelji su počele prioritetizirati otvoreni prostor umjesto odvajanja kuhinje (a time i žena) od prostora za življenje. Kuće su također često uključivale elegantan, ugrađeni namještaj, što je smanjilo troškove za obitelji koje se useljavaju i učinilo ih odmah useljivima. Stilski je ovo bilo vrlo različito od predratnog unutarnjeg dizajna, gdje bi samostojeći namještaj bio ključan.
Blaga klima Los Angelesa također je uzeta u obzir, s puno integracije unutarnjih i vanjskih prostora kroz moderne terase. Arhitekti su svi koristili staklo, čelik i beton kao svoje glavne građevinske materijale, koji su prepoznatljivi znakovi mid-century modern pokreta. Iako možda nisu koristili termin ‘održiv’ u to vrijeme, arhitekti su često koristili učinkovite materijale i križnu ventilaciju u svojim zgradama. Charles i Ray Eames posebno su željeli „maksimalizirati volumen od minimalnih materijala“, prema Eames Foundation.
Nekoliko kuća iz programa steklo je ikonički status, uključujući Case Study House #8 (Eames House) koju su dizajnirali legende dizajnerskog svijeta Charles i Ray Eames. Par je možda najpoznatiji po svom doprinosu svijetu namještaja, osobito u stvaranju ikoničkog Eames fotelja. Ova Case Study kuća, koja još uvijek ostaje u bogatom kvartu Pacific Palisades u Los Angelesu, i dalje je slavljena zbog svog veseloga pristupa zadatku, s Bauhaus-inspiriranim pločama boja u jednostavnom čeličnom i staklenom okviru.
„Kuća ne bi imala zahtjeve za sebe i služila bi kao pozadina za život u radu, s prirodom kao amortizerom,“ rekao je Charles o kući. Unatoč tim tvrdnjama, kuća je zasigurno više od ‘pozadine’, s mnoštvom obožavatelja koji i dalje posjećuju šarenu konstrukciju (sada Nacionalni povijesni spomenik) i danas.
Iako sam vidio brojne kuće očito inspirirane mid-century pokretom, uspio sam se ući samo u Case Study House #22, ili Stahl House. Dizajnirana od Pierre Koenig-a 1960. godine, Stahl House je možda najpoznatija od svih, poznata po svojim dramatičnim staklenim zidovima i zadivljujućim pogledima na Los Angeles. Ona utjelovljuje besprijekoran spoj unutarnjeg i vanjskog života s nadstrešnicom koja se proteže preko sjenovitog područja uz bazen. Kada mislim na ikonične LA kuće, ova se ističe. Zapravo, nije daleko od moderne kuće u najpoznatijem Hockneyjevom djelu „A Bigger Splash“, slikanoj 1967. godine. Kao i mnoge Case Study strukture, Stahl House je neizvjesno uravnotežena na tipičnoj LA padini (za maksimalne poglede, sunčevu svjetlost i privatnost, među ostalim čimbenicima), a nova rezidencija na dnu ovog brda stavlja kuću u opasnost. Mnogi sada pozivaju na njezinu zaštitu, što, s obzirom na njezino značajno mjesto u arhitektonskoj povijesti, čini se duboko potrebnim.
Program Case Study kuća imao je dubok utjecaj na razvoj američke stambene arhitekture. Izazvao je konvencionalne pojmove dizajna kuća i pokazao da se modernistički principi mogu primijeniti za stvaranje lijepih, stanih i pristupačnih domova. Iako nisu sve kuće bile izgrađene, dok sam se vozio kroz brda, ljuteći se na svoje prošlo ja zbog toga što nisam uložio u kabriolet, mogli ste vidjeti neizbrisiv trag koji je shema ostavila na arhitektonskom pejzažu Los Angelesa.




